به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر ری، مرتضی همتی شهردار باقرشهر شامگاه یکشنبه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۴ و در برنامه تلویزیونی تهران بیست، اظهار کرد: افتخار دارم که در باقرشهر و در جوار حرم سیدالکریم حسنی (ع)، در شهری خدمت میکنم که مدفن بیش از ۳۵ هزار شهید گرانقدر کشور است. باقرشهر دارای وسعت قریب به ۵۰۰۰ هکتار، شامل ۷۰۰ هکتار محدوده شهری و ۴۳۰۰ هکتار حریم است که به نوعی یک شهر فریز شده محسوب میشود.
وی ادامه داد: شهرداری باقرشهر در راستای افزایش ایمنی شهروندان، اقدام به اصلاح و بهسازی ورودیهای اصلی شهر کرد؛ ورودیهایی که بعضاً به دلیل فرسودگی و کمبود زیرساختهای لازم، خطرآفرین بودند.
مرتضی همتی با تاکید بر اینکه افزایش جمعیت شناور و حضور گسترده مردم از تهران در روزهای پایانی هفته در باقرشهر باعث اهمیت بخشیدن مضاعف به ایمنسازی معابر شده است، خاطرنشان کرد: ورودی جاده گاز که مطالبهای ۴۰ ساله برای دسترسی ایمن به کمربندی دوم تهران بود، با بهترین کیفیت آماده و بهرهبرداری شد و همچنین پروژه عظیم احداث پل شهید جعفرزادگان که به عنوان بزرگترین پروژه تاریخ تاسیس باقرشهر با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان شناخته میشود، ظرف کمتر از ۷ ماه به سرانجام رسید که این پروژه، زمان سفر درونشهری را تا ۱۸ دقیقه کاهش داده و میزان تصادفات را به طور چشمگیری پایین آورده است. البته جاده مجیدآباد و جاده قمصر نیز بازسازی و بهسازی شدهاند.
شهردار باقرشهر اضافه کرد: به جای دو ورودی، اکنون باقرشهر دارای ۶ ورودی و خروجی ایمن است که این تحول نقش مؤثری در کاهش بار ترافیکی و افزایش ایمنی شهروندان داشته است.
وی در ادامه حضور خود در برنامه تلویزیونی تهران بیست و با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه حملونقل و ایمنی شهری افزود: امروز به جرات میتوانیم ادعا کنیم که در باقرشهر با مجموعه تمهیدات اندیشیده شده، توانستهایم مسیرهای ناامن و پر ترافیک گذشته را به مسیرهایی ایمن و روان برای شهروندان تبدیل کنیم.
شهردار باقرشهر گفت: البته باید توجه داشت که این بهبود عمدتاً برای شهروندان باقرشهر حاصل شده و در ایام خاص، مانند آخر هفتهها و ایام زیارتی در بهشت زهرا، که میلیونها نفر به آنجا مراجعه میکنند، ممکن است همچنان در محدوده باقرشهر ترافیک مقطعی ایجاد شود که نیازمند حمایت و کمک ویژهتر به شهر است.
مرتضی همتی ضمن تشکر از استاندار تهران که به عنوان قائممقام شوراهای شهر فاقد شورا همراهی خوبی با شهرداری باقرشهر داشتهاند، تأکید کرد: باید از کلیشهها عبور کرد و گفتار درمانی پاسخگوی مشکلات جنوب شهر نیست. ما در جنوب تهران بار سنگین معضلات پایتخت را به دوش میکشیم، مشکلاتی که ناشی از سرریز معضلات کلانشهر تهران است.
وی افزود: روزانه ۸ هزار تن زباله تهران به مرکز آرادکوه منتقل میشود و مسیر تردد این حجم از پسماند از جنوب شهر تهران و باقرشهر میگذرد که جدای از آثار مخرب زیستمحیطی، نظیر شیرابهها و آلودگیها، استهلاک شدید محورهای ارتباطی منطقه، فشار مضاعفی هم بر زیرساختهای شهری ما وارد کرده است.
مرتضی همتی با اشاره به دستاوردهای مدیریت شهری باقرشهر در دوره اخیر اظهار کرد: با وجود این فشارها، شهرداری باقرشهر طی ۲۰ ماه گذشته موفق به ثبت رشد ۶۰۰ درصدی در درآمدهای خود شده است، با این حال این درآمدها کفاف حجم عظیم مشکلات و هزینههای تحمیلی را نمیدهد.
شهردار باقرشهر با اشاره به اینکه شهرداری تهران سهم عمده عوارض آلایندگی را به خود اختصاص میدهد و شهرهای حاشیهای مانند باقرشهر، که بار معضلات کلانشهر تهران را به دوش میکشند از این منابع سهم بسیار ناچیزی دارند، اظهار کرد: این در حالی است که جمعیت تهران بیش از ۱۴ میلیون نفر است و شهرهای اطراف با جمعیت چند صد هزار نفری، سهمی متناسب با بار تحمیلی بر دوش خود دریافت نمیکنند و این یک واقعیت تلخ است که باید در سطح ملی به آن توجه ویژهای شود.
شهردار باقرشهر در ادامه درباره مشکلات ساختاری و تاریخی شهرداریهای جنوب تهران، به بیان ریشههای برخی از مشکلات مزمن پرداخت و گفت: در خصوص حق مردم جنوب شهر، باید به توافقی که ۲۰ سال پیش یعنی در سال ۱۳۸۲، میان شهرداری تهران و شورای شهر وقت تهران با شهرداری باقرشهر امضا شد اشاره کنم، توافقی که تحت ریاست وقت آقای مهدی چمران انجام شد و براساس این توافق، ۱۶۶ هکتار از اراضی باقرشهر برای توسعه جدید بهشت زهرا (س) به مجموعه شهر تهران الحاق شد که در مقابل، شهرداری تهران متعهد شد تسهیلاتی به مردم باقرشهر ارائه دهد. احداث یک پل تنها یکی از این تعهدات بود که متاسفانه ۱۹ سال به طول انجامید و آن هم به صورت ناقص اجرا شد، سایر تعهدات این توافقنامه همچنان بر روی کاغذ باقی مانده است.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته، در شورای شهر تهران، در قبال بخشی از تعهدات گذشته، قول همکاری مالی داده شد. قرار شد برای پروژهای، ۸۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یابد. از این میزان، ۳۵ میلیارد تومان کمک وعده داده شد. اما با گذشت ۱۳ ماه از این قول، حتی یک ریال به باقرشهر پرداخت نشده است.
مرتضی همتی در بخش دیگری از سخنان خود و با اشاره به ماده ۲۷ قانون آلایندگی تصریح کرد: ما در باقرشهر ۷۵۰ هکتار شهرک انرژی داریم که نقش کلیدی در تامین انرژی ۷ استان کشور دارد. پالایشگاه نفت تهران، نیروگاه برق ری و البته توزیع گاز شمال کشور از این محدوده انجام میشود. با این وجود، سهم ما از عوارض آلایندگی ناچیز است.
وی با بیان اینکه قانون جدید عوارض آلایندگی، پالایشگاهها را از شمول خارج کرده است، ادامه داد: بر اساس قانون جدید، واحدهای تولیدی صنعتی آلاینده باید بسته به شدت، مدت و مکان فعالیتشان بین نیم تا یک و نیم درصد عوارض سبز بپردازند. اما در عمل، وصول این عوارض در استان تهران تجمیع میشود و هنگام توزیع، سهم شهرهای جنوبی همچون باقرشهر بسیار اندک و ناعادلانه محاسبه میشود.
شهردار باقرشهر افزود: ۹۱ درصد عوارض آلایندگی در تهران هزینه میشود و سهم شهرستان ری و باقرشهر کمتر از ۳ درصد است؛ این در حالی است که ما دقیقاً در مجاورت منابع آلاینده قرار داریم. چطور ممکن است مردمی که بیشترین آسیب زیستمحیطی را تحمل میکنند، کمترین سهم را دریافت کنند؟
مرتضی همتی در پایان سخنانش ضمن قدردانی از پیگیریهای استاندار تهران، خاطرنشان کرد: انتظار داریم همه نهادهای مرتبط، به ویژه در حوزه توزیع عوارض آلایندگی و تحقق حقوق قانونی شهروندان جنوب تهران، به مسئولیت خود عمل کنند و حق مردم مظلوم و مقاوم این منطقه را بیش از این پایمال نکنند.
دیدگاهتان را بنویسید