به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر ری، سید میثم موسی کاظمی با سابقه ۲۲ سال کار در آموزش و پرورش و دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش سیستمهای اطلاعاتی مدیریت، هم اکنون رئیس اداره آموزش و پرورش فشافویه است و از مهرماه سال ۱۴۰۰ تاکنون به مدت ۳ سال به عنوان مدیر بومی سکان اداره آموزش و پرورش را در دست دارد.
میثم موسی کاظمی قبل از آن ۳ سال و در باره زمانی ۱۳۹۷ تا۱۴۰۰ در اداره آموزش و پرورش فشافویه، مسئول حراست و نیز در مدرسه متوسطه به مدت ۱۰ سال مدیر مدرسه بوده است.
در دوران مدیریت میثم موسی کاظمی بر آموزش و پرورش بخش فشافویه شاهد تحولات فرهنگی در نوع مواجهه و پاسخگویی شفاف یک مسئول به رسانه ها و افکار عمومی بوده ایم و در ابعاد اجرایی هم، شاهد رضایت حداکثری فرهنگیان از مدیریت فعلی هستیم که نشانگر شرایط بسیار خوب حاکم بر فضای آموزش و پرورش در شهر حسن آباد و روستاهای تابعه بخش فشافویه است.
متن گفتگوی اختصاصی سید میثم موسی کاظمی با ماهنامه سلام ری به شرح زیر است که خواندنش خالی از لطف نیست.
حضور مدیر بومی در جایگاه مسئولیت های مهم، چقدر به روند پیشرفت امور کمک می کند؟ چرا؟
طبیعی است که انتخاب افراد بومی با توجه به احساس تعلق و شناخت بیشتر از حوزه ماموریت محاسن و مزایایی دارد .
از منافع نیروهای بومی این است که به محیط کارشان آشنایی کامل دارند، دلسوز مردم هستند و از توانایی هایشان، نفوذ کلام و نفوذ قدرتشان در جهت منافع عموم استفاده میکنند. یک نوع غرور منطقهای نیز باعث میشود زمان بیشتری کار کنند و در نهایت کارآیی و اثر بخشی بالاتری داشته باشند. ، وقتی که شخصی کاری که انجام میدهد برای خودش است، وقتی که میبیند نقش و تأثیر اعمالش نه تنها در بحث اداری بلکه در بحث اجتماعی به خانواده، گذشته و آیندهاش برمیگردد و حتی پس از مرگش نیز باقی میماند بیشک بیشتر کار میکند .
مدیران بومی به دلیل آگاهی و دلسوزی که به منطقه خود دارند باعث پیشرفت آن منطقه شده و همچنین با توجه به دو شاخصه تخصص و تعهد برای یک پست مدیریتی و جمع شدن هر دو در یک فرد بومی، این شخص برتمامی افراد ارجحیت خواهد داشت.
تأثیر انتخاب مدیران بومی ازآنجهت مهم به نظر میرسد که مسئولان بومی بیشتر و بهتر با ظرفیتهای حوزه جغرافیایی خود آشنایی داشته و به نقاط قوت و ضعف حوزه کاری اشراف بیشتری دارند.
انتخاب مدیران غیر بومی مردم شهر را می رنجاند و همیشه این سوال را در اذهان آنها می پروراند که آیا در این شهر ومنطقه قحط الرجال است؟
مدیران غیر بومی پروازی که معمولا جان خویش را در کف گرفته و راه های پرپیچ و خم را روزانه بین محل سکونت و کارشان می پیمایند اگر دکترای علم مدیریت هم داشته باشند و تنها مهندس روزگار، هیچ سودی برای مردم و منطقه ی تحت مدیریتشان ندارند جز هزینه.مدیر غیر بومی به ناچار دائم در حال سفر میان مثلث خانه، کار و سایر ادارات است بدین ترتیب او هیچگاه فرصت کافی برای هیچکدام از امور خویش نخواهد داشت. مدیر پروازی با حضور چند ساعته خود در محل کارش نمی تواند مشکلات را آن طور که باید و شاید درک کند.
مدیران پروازی از آن جهت سربار هستند که معمولاً یک خودروی دولتی را اسیر خود می کنند. بنابراین اگر خطرات ناشی از سفر کاری را نیز به آن بیافزاییم باید بگوییم که در صورت یک تصادف، هزینه ی انسانی و مالی زیادی به دولت تحمیل خواهد نمود. البته در صورت فوت، بایستی هزینه های اجتماعی آن را نیز در نظر بگیریم ؛نتیجه می گیریم انتخاب یک مدیر بومی در صورت کارآمد بودن، به دلیل شناخت بیشترش با مشکلات و درد آن منطقه ، یک انتخاب ایده آل محسوب می شود .
از طرفی تعامل آموزش و پرورش باسایر نهادها و ادارات، از اهمیت بالایی برخوردار است و قطعا یک مدیر بومی ، به واسطه آشنایی چندین ساله با اعضای شورای شهر،بخشدار،شهردار و …. میتواند رابطه قوی تری را پی ریزی نموده و دسترسی به اهداف مجموعه آموزش و پرورش را از طریق چنین شرکای آموزشی ،سهلالوصول تر نماید.
مهمترین برنامه و هدفگذاری شما برای رشد عملکرد آموزش و پرورش در بخش فشافویه چیست؟
عصر امروز ،عصر تغییر و تحولات شتابان است . مدارس و مراکز آموزشی نیز ازاین قاعده مستثنی نیستند. و در نتیجه باید خود را با این تحولات و تغییرات همگام و همراه نمایند. در واقع معلم، عنصر اصلی در آموزش و پرورش است و عملکرد معلم است که تاثیر بسزایی در عملکرد مجموعه آموزش و پرورش دارد.
منابع انسانی یا همان معلمان ،مهمترین دارایی آموزش و پرورش هستند و توانمند سازی و بهسازی عملکرد آنها یک مزیت رقابتی در قرن ۲۱ به شمار می آید. پس قطعا در این زمینه نیاز به برنامه ریزی دقیق و منظم داریم تا عملکرد و توانمندی های معلمانمان را در منطقه بهبود بخشیم تا شاهد یک تحول و رشد عظیم در این حوزه باشیم و در واقع مدرسه را به یک سازمان یادگیرنده تبدیل کنیم.
تحول نه با حرف و نه با عمل ،بدون برنامه ممکن نمی شود بنا بر این امروز نیازمند تحولی از درون و از جز به کل هستیم.
برای ایجاد این تحول اقدامات زیر از اهمیت بالایی برخوردار است :
– ظرفیت سازی و استفاده از فرصت های موجود در زمینه تحول درسطح کلاس و مدرسه
– افزایش پاسخگویی آموزش و پرورش به نیازهای جامعه و خانواده ها در ابعاد فرد و اجتماعی
– تقویت مدیریت مدارس در سطح کلاسهای درس و آموزشگاه
– ایجاد زمینه پرورش خلاقیت ، نوآوری در بین دانش آموزان در دوره های تحصیلی
– ایجاد باور (ضرورت تفکر امروز بهتر از دیروز و فردا بهتر از امروز ) در مدارس به عنوان فرهنگی سازمانی
– ارتقاء مشارکت در مدارس ( دانش آموز، معلم ، اولیاء و … )
– بهبود روش ها و سیستم مدیریتی در مدرسه بصورت مستمر
– افزایش رشد و تعالی انسانی دانش آموزان
– ایجاد زمینه رشد و تعالی در زمینه مسئولیت پذیری دانش آموزان
– ایجاد زمینه دانش آموز و معلم محوری در محیط آموزشگاهها وتحقق مدرسهو زندگی
– حفظ منزلت و جایگاه معلمان در محیط آموزشی توسط دانش آموزان واولیا
– ایجاد انگیزه برای تبدیل هر معلم به یک مدیر درمدرسه
– ایجاد زمینه و هدایت دانش آموزان به عنوان پژوهشگر ومحقق به عنوان محصول مدرسه
– ایجاد زمینه تبدیل مدیران به رهبران آموزشی
چه کمبودهایی وجود دارد و برای رفع آن چه تدابیری اندیشیده اید؟
مهمترین چالشها و کمبودهایی که بنده در ابتدای کار با آن مواجه بودم به شرح زیر است:
۱. عدم توانمندی و دانش ناکافی شماری از نیروهای جدیدالورود و نومعلمان: فرآیند توانمند سازی و بهسازی عملکرد معلمان از طریق برگزاری دوره های مهارت افزایی متنوع و منظم، در طول سال های تحصیلی و نیز قطب بندی مدارس و استفاده از دبیران باتجربه جهت انتقال تجربیات به نومعلمان از مهم ترین فعالیت ها در راستای بهبود عملکرد و دانش افزایی نومعلمان بوده است.
۲. آسیب های اجتماعی فراوان:
متاسفانه در منطقه فشافویه به دلایل مختلفی از جمله مهاجرت پذیری ، زندگی کارگری ، سطح سواد پایین ، آمار بالای اتباع ،طلاق ، اعتیاد و…. آسیبهای اجتماعی فراوانی وجود دارد.
در راستای کاهش این آسیب ها اقدامات زیر انجام شده است:
– برگزاری جلسات منظم آموزش خانواده در تمامی مدارس
– برگزاری کارگاه های آموزشی در سطح منطقه ویژه پدران با همکاری شهرداری حسن آباد
– برگزاری کارگاه های آموزشی در سطح منطقه ویژه مادران با همکاری شهرداری حسن آباد
– برگزاری جلسات دانش افزایی ویژه مشاوران مدارس
– شناسایی دانش آموزان آسیب پذیر و آسیب دیده و ارجاع آنان به مرکز مشاوره منطقه
– راه اندازی میز نماد در منطقه طراحی و توسعه مداخلات موثر حمایتی و توانمندسازی برای دانش آموزان
۳. عدم دسترسی دانش آموزان به کلاسها و مکان های ورزشی ، آموزشی و فرهنگی
برای حل این معضل اقدامات زیر انجام شده است:
– احداث ۶ زمین چمن مصنوعی در مدارس
– احداث زمین والیبال ساحلی برای اولین باز در منطقه
– فعال سازی سالن ورزشی شهید آوینی و استفاده دانش آموزان در سانس های مختلف آن
– استعداد یابی و تشکیل تیم های ورزشی با همکاری اداره ورزش و جوانان منطقه فشافویه
– فعال سازی کانون تربیتی -فرهنگی شهید آوینی بعد از چندین سال و تشکیل کلاس های بسیار متنوع
– برگزاری کلاسهای فوق برنامه کنکوری از طریق موسسات و مراکز غیر دولتی یا شهریه بسیار پائین
– فعال سازی و افزایش تعداد کلاس های آموزشی در دارالقرآن نورالهدی ِمنطقه
– برگزاری جشنواره های متنوع مانند جشنواره اقوام با همکاری صد درصدی اولیا و دانش آموزان
– تشکیل پایگاه های اوقات فراغت در مدارس
– توزیع اقلام بهداشتی و ورزشی با اعتبار استانی بالغ بر ۲ میلیارد تومان در ۵۲ مدرسه
۴. معضل آمار بالای بی سوادی اولیا:
در این راستا از بین فرهنگیان علاقه مند ،افرادی اقدام به برگزاری کلاسهای سواد آموزی نموده و با در اختیار قراردادن فضای دولتی به آنان و برگزاری دوره های سواد آموزی تعداد زیادی از اولیا ،با سواد شده اند.
۵. معضل بدهی اداره به بیمه تامین اجتماعی حسن آباد: متاسفانه این معضل به سال ۱۳۸۳ و بخشی از آن به سال ۱۳۸۷ برمیگردد. و رای هایی قطعی در این زمینه صادر شده است.متاسفانه به دلیل عدم پرداخت دیون معوق ،هرساله جریمه ای شامل آن میگردد. بلافاصله برای رفع این معضل جلسات متعددی با رئیس اداره بیمه تشکیل گردید و از طریق قسط بندی مبالغ ، این معضل مهم رفع گردید.
۶. افت تحصیلی دانش آموزان خصوصا پایه دوازدهم: با برگزاری کلاسهای فوق برنامه منظم درون مدرسه و نیز برگزاری کلاسهای فوق برنامه منطقه ای به صورت رایگان و بعضا با هزینه های بسیار پائین تاحدودی افت تحصیلی دانش آموزان جبران گردیده است.در این راستا کلاسهای فوق برنامه به صورت مستمر و تاپایان سال ادامه دارد.
۷.کمبود مدرسه در ابتدای مسئولیت (سال ۱۴۰۰): برای رفع این معضل با استفاده از ظرفیت خیرین از یک طرف و نیز تعامل با شهرداری و شناسایی لکه های آموزشی بر تعداد مدارس خیر ساخت افزوده شد.به طوری که در سال ۱۴۰۱ مدرسه خیر ساز ۲۳ کلاسه گل نراقی که توسط رئیس جمهور شهید افتتاح گردید و جزء بزرگترین مدارس منطقه است به مدارس فشافویه افزوده شد.شایان ذکر است درسه سال گذشته باگاز طریق تعامل شایسته با خیرین ۶ مدرسه خیری به مدارس فشافویه افزوده شده است.
تعداد دانش آموزان، مدارس به تفکیک شهر و روستا، تعداد معلمان و آمارهای دیگری که اعدادش مهم است را بفرمایید.
منطقه فشافویه ۱۳۴۷۹ دانش آموزدارر..که حدود ۲۰ درصد آن در روستا ها هستندو بقبه در مدارس شهری مشغول به تحصیل می باشند.
تعداد ۸۹۰۹ دانش آموز ابتدایی، ۲۸۹۵ نفر متوسطه اول، ۸۴۹ نفر متوسطه نظری و ۸۲۶ نفر هم متوسطه فنی و کاردانش هستند.
از این تعداد دانش آموز نزدیک به ۳۸ درصد دانش آموزان اتباع هستند.
فشافویه ۵۲ مدرسه دارد که حدود ۱۵ مدارس آن غیر دولتی و بقیه مدارس دولتی هستند.
همچنین ۷۲۳ همکار سال معلم، مدیر، معاون، مربی مشاور، و پرسنل اداری در منطقه فسافویه مسغول به انجام وظیفه هستند.
مهمترین زیرساخت های فرهنگی برای نسل امروز چه چیزهایی است و شما برای تحقق آن چه راهبردی دارید؟
توسعه زیرساختهای فرهنگی و مذهبی در مدارس، گامی مهم در راستای تقویت معنویت در فضای آموزشی برای دانش آموزان است و ایجاد چنین فضاهایی در مدارس، علاوه بر اینکه دانشآموزان را به انجام تکالیف دینی خود تشویق میکند، حس همبستگی و وحدت را در بین آنان تقویت کرده و به رشد معنوی آنها کمک شایانی میکند.
توجه به نیازهای فرهنگی و معنوی دانشآموزان از اولویتهای مهم آموزش و پرورش است و برگزاری چنین پروژههایی به ارتقای سطح تربیتی دانشآموزان کمک میکند و ارزشهای دینی و اخلاقی از سنین پایین در آنها نهادینه می شود و این موضوع تأثیرات مثبت زیادی در آینده آنان دارد.
در سیستم تعلیم و تربیت، مسائل اعتقادی، اخلاقی، عبادی و اجتماعی در اولویت قرار دارد.
سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش شامل باید ها و نباید های نظام تعلیم و تربیت است و از آموزه های قرآن کریم، نقش معنوی، اسوه ای، هدایتی و تربیتی پیامبر اکرم (ص) و معصومان و آموزه های بنیادین به عنوان مبانی تعلیم و تربیت در این سند نام برده شده است.
بر اساس این سند باید دانش آموزانی موحد، مومن، معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولیت ها و وظایف در برابر خدا به خود و دیگران و حقیقت جو، خلاق، ولایتمدار، با اراده و دارای عزت نفس، سالم و بانشاط و در نتیجه آماده ورود به زندگی تربیت شوند.
کار فرهنگی در مجموعه آموزشی باید از اصول خاص خود پیروی کند یعنی در کار فرهنگی باید این نکته توجه داشت که محوریت کارها باید قرآنی باشد و ترویج فرهنگ نماز و قرآن، توجه به عنصر زمان و برنامه ریزی، تدبیر برای کارها به صورت عملی و راهبردی از اصول یک کار فرهنگی مطلوب است. لذا برنامه ریزی دقیق و مستمر دارالقرآن منطقه و تربیت حافظان قرآن که تعداد آنان از ۵ نفر در ابتدای مسئولیت بنده به ۳۴ نفر ( ۵ جزء به بالا ) و تعداد حافظان کل از ۱ نفر به ۷ نفر در همین راستاست.
رسالت مهم امور تربیتی، معاونین پرورشی و کانون های فرهنگی را تربیت دینی و انقلابی دانش آموزان است و افزایش سطح ایمان و معنویت معلمین و همچنین هماهنگی نهادهای اثرگذار در امر تربیت دانش آموزان و امکانات و نیروی انسانی مناسب از جمله عوامل مهم در تربیت دینی دانش آموزان است که باید در نظام آموزشی تربیتی مورد توجه قرار گیرد.
امروز تهاجم فرهنگی مهمترین چالش پیش روی جوانان و نوجوانان است.
نماز و حجاب دو عنصر مهم برای بیمه نمودن جوانان و نوجوانان و به ویژه دختران ایران اسلامی در برابر تهاجم فرهنگی است.لذا برنامه ریزی دقیق برای حضور منظم دانش آموزان در نماز جماعت مدرسه و نیز ارتباط مدرسه و حضور دانش آموزان در مسجد نیز در همین راستاست.همچنین دانش آموزان طبق برنامه از قبل ارائه شده به مدارس در زمان معین شده در نماز جمعه مصلی شهر حضور خواهند یافت.
معلمان نقش هدایت کننده را برعهده دارند و در این زمینه مربیان و معاونین پرورشی نقش تاثیرگذارتری خواهند داشت.
یک معلم باید قدرت تفهیم و توجیه خوبی داشته باشد و بتواند ارتباط مؤثری را با دانش آموزان برقرار کند.
قرآن و اهل بیت(ع)، ادبیات و شعر در سند تحول بنیادین از جایگاه ویژه ای برخوردارند، وسخن گفتن یکی از ابزارهایی است که باید مشاور و مربی پرورشی بتوانند با بهره بردن از این هنر برای برقراری ارتباط با نسل جوان در راستای اهداف مقدس اسلام تلاش کند.
ممکن است برای اینکه نتیجه کار تربیتی مشخص شود مدتها زمان ببرد و همین امر مسئولیت ما سنگین تر می کند چرا که تربیت شهید باهنرها و شهید مطهری ها از همین کار تربیتی میسر می شود.
تقویت هویت دینی و ملی دانش آموزان بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری از سیاست ها و برنامه های مهم آموزش و پرورش است.
برای تأمین سلامت روان نسل جوان باید زیر ساخت های فرهنگی باز مهندسی شوند
برای پیشگیری از بروز بیماریهای روحی و روانی در نسل جوان باید زیرساختها را متناسب با شادابی عمومی بازمهندسی کنیم، تقویت معنویت، ارتباطات اجتماعی، ورزش و تفریحات سالم، شاد بودن و مثبتاندیشی را از راهکارهای لازم برای کمک به ارتقای سلامت روان در جامعه است.
مجموعه آموزش و پرورش باید در کنار توجه و برنامهریزی برای سلامت جسمی، به بهداشت و سلامت روحی و روانی دانشآموزان و همه آحاد جامعه نیز توجه داشته باشد.
گوشه ای از ایده ها و برنامه های اجرا شده تربیتی در مدارس منطقه فشافویه را ذکر بفرمایید.
۱.مشارکت فراگیر دانشآموزان و اولیاء محترم در برخی از امور مدیریتی مدرسه از طریق تشکیل شورای عالی دانشآموزی مدرسه و برگزاری جلسات مشترک و منظم با دستور کار مشخص و با حضور و هدایت مدیر و مربیان مدارس و منتخب اولیاء و حضور فعال اعضای شورای دانشآموزای و سازماندهی تیمهای مختلف عملیاتی برای پیگیری و اجرایی نمودن مصوبات این شورا، تمرین عملی خوبی است برای تربیت مدیرانی که قرار است سکان اداره آینده کشور را بر عهده بگیرند.
۲.برنامهریزی در مورد برنامه مناسبتهای ملی و مذهبی در مدرسه با مشارکت دانشاموزان و اولیاء.
۳.تشکیل تیم تعمیر و نگهداری تجهیزات و تأسیسات با کمک اولیاء از طریق شناسایی استعداد های اولیا در انجمن اولیا و مربیان
۴.برگزاری و گسترش مسابقات هدفمند:
برگزاری مسابقات هدفمند یکی از ابزارهای سهلالوصولی است که میتواند علاوه بر جنبه تفریحی، به شکل هوشمندانهتری برای کسب اهداف آموزشی و تربیتی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
مسابقات مذهبی مانند؛ قرآن، اذان، احکام، مداحی و حدیث برای نهادینهسازی مفاهیم اسلامی.
برگزاری انواع مسابقات ورزشی جمعی و انفرادی برای ایجاد آمادگی جسمانی و تمرین کار تیمی.
برگزاری مسابقات تفریحی و نشاط آفرین و روحیهبخش در جهت بارورسازی نیروی درونی دانشآموزان.
مسابقه نوشتن زندگینامه و خاطره در جهت تمرین مستندسازی فعالیتهای اجتماعی و بهویژه علمی.
مسابقات داستاننویسی، شعر، خطاطی و
مسابقه طراحی وبلاگ و طراحی بازیها و برنامههای رایانهای برای کمک به استفاده بهینه از فنآوری.
۵.نخبهیابی، نخبهگزینی و نخبهپروری:
بیشک موضوع تربیت و پرورش نباید به گروه خاصی از دانشآموزان محدود شود، اما طبیعتاً کادرسازی تراز انقلاب فقط در مورد افراد مستعد و واجدشرایط ممکن خواهد بود، استعدادهایی که باید شناسایی و کشف شده و با انجام اقدتمات مشابهی که در این مقاله به آنها پرداخته شد، زمینه برای رشد بهینه آنها با انجام اقدامات ذیل فراهم گردد.
۶.استفاده بهینه از ابزار تشویق و تقدیر:
بیشک استفاده بهینه از ابزار تشویق و تنبیه در نظام آموزشی میتواند، نقش فوقالعادهای در ایجاد انگیزه نه تنها در دانشآموزان، بلکه در مورد مربیان و حتی اولیاء در جهت ایفای درست و کامل نقش و وظیفه خود در محیط مدرسه و خانواده داشته باشد.
لذا ترغیب اولیا برای حمایت و تقدیر مادی و به خصوص معنوی از مربیان پرتلاش و دلسوز در مدارس و
تقدیر مدرسه از خانواده دانشآموزان ممتاز و منضبط در حد یک لوح تقدیر یا برگزاری یک مراسم ساده
تهیه جوایز ویژه و برانگیزاننده مانند؛ کامپیوتر، دوربین و دوچرخه برای ایجاد انگیزه و تشویق دانشآموزان، برای یادگیری بیشتر و بهتر با مشارکت اولیاء نمونه ای از فعالیت های تربیتی است
۷.تشکیل تیم مشاوره و پاسخ به سؤالات و ابهامات علمی و اجتماعی با کمک اولیاء و مربیان و نیز استفاده از ظرفیت مشاوره ای مرکز بهداشت حسن آباد و مرکز مشاوره منطقه
۸.تشکیل حلقه های معرفتی از دانش آموزان و برگزاری دوره های معرفت افزایی با استفاده از ظرفیت ائمه جماعات مساجد و امام جمعه و نیز اساتید حوزه
۹. برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت نیز یکی از مهمترین برنامه های تربیتی ویژه است که با توجه به ظرفیت شهرک صنعتی شمس آباد در حسن آباد ، دانش آموزان میتوانند از صنایع کلیدی منطقه مانند هواپیماسازی، موتور جت سازی،موشک سازی و…. بازدید کنند و به عبارتی این موضوع مبین جهاد تبیین نیز می باشد.
۱۰.فعال سازی تشکل های دانش آموزی
مانند انجمن اسلامی دانش آموزی برای اولین بار در منطقه ، هلال احمر،پانا ،بسیج دانش آموزی و فرهنگیان و استفاده از ظرفیت آنان در راستای انجام فعالیت های تربیتی .
۱۱.نصب عکس شهدا، شخصیتها و نخبگان فارغالتحصیل مدرسه در سالن یا راهروهای مدرسه و نیز نامگذاری کلاسهای درس مدارس بنام شهدای شهر حسن آباد
۱۲.برگزاری محافل انس با قرآن در مدارس
۱۳.برگزاری جلسات مدیران مدارس با حضور امام جمعه حسن آباد
۱۳.برگزاری دوره های آموزشی ورزشی در مدارس مانند کشتی ،فوتسال، شطرنج و…از طریق هماهنگی با هئیت های ورزشی شهر حسن آباد و اداره ورزش و جوانان منطقه
دیدگاهتان را بنویسید