×
×
خبرخوان شهر و روستا

فرهنگ خدمت / گفتگوی اختصاصی با حجت‌الاسلام جواد علیرضایی
احیای آستان امامزاده عبدالله(ع) شهرری با راهبری عالمانه و تخصص محور

  • کد نوشته: 1863
  • ۲۹ آبان
  • ماهنامه سلام ری در شماره سوم خود که به بررسی عملکرد چهره های موفق در مسائل فرهنگی شهرستان ری پرداخته به سراغ حجت الاسلام جواد علیرضایی مدیر آستان امامزاده عبدالله(ع) شهرری رفته و پیرامون فرهنگ خدمت در این آستان گفتگو کرده است.
    احیای آستان امامزاده عبدالله(ع) شهرری با راهبری عالمانه و تخصص محور
  • به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر ری، از مرداد ۱۳۹۹ که مدیریت آستان امامزاده عبدالله (ع) شهرری را به یک نیروی بومی و کاربلد سپردند، تاریخی ترین دوران حرم در پیشرفت و سازندگی کلید خورد.

    حجت الاسلام جواد علیرضایی با پشتوانه تجربی از کار در دستگاههای جهادی و خدمت رسان همچون بهزیستی و جمعیت هلال احمر، توانست نهضت احیای آستان امامزاده عبدالله (ع) را در جبهه های فرهنگی، اجتماعی و عمرانی با راهبری منطقی، عالمانه و متخصصانه پیش ببرد و امروز بعد از حدود یک هزار و ۶۰۰ روز خدمت، نام آستان را به عنوان بقعه برتر کشور در جشنواره کشوری سلاله قرار دهد.

    مدیران بومی در حوزه فرهنگ، همیشه کارآمدتر و موفق تر بوده اند و آشنایی با زیست بوم فرهنگی در ری، این بار هم یک مدیر بومی را به پدیده ای موفق در مدیریت تبدیل کرد تا نام حجت الاسلام جواد علیرضایی را امروز به عنوان الگویی موفق در احیای آستان ها و بقاع متبرکه بدانیم.

    آستان امامزاده عبدالله (ع) هم اکنون به قطب فرهنگی، اشتغال و برنامه های مذهبی تبدیل شده و این ها همه محصول تدبیر، تلاش شبانه روزی و خدمت صادقانه مردی بود که از طعنه ها و قضاوت ها خسته نشد و پای عهد خود برای احیای حریم این امامزاده واجب التعظیم ایستاد و خدا به او برکات و رحمتی واسعه عنایت کرد.

    در جوار این امامزاده یکی از قدیمی‌ترین آرامستان های تهران قدیم واقع شده است که در این آرامستان شخصیت‌های سرشناسی چون آیت‌الله سید علی مفسر، صابر همدانی‌، صادق سرمد، وحید دستگردی‌، محمدهاشم افضل العلما، شمس‌العلمای محلاتی‌، محمد ثانی خوانساری‌، سلیمی قلم، شیخ مجد رازی، ادیب پیشاوری، استاد جعفرشهیدی، علی دشتی، عمادالکتاب و شهدای ۱۶ آذر مدفون هستند.

    بنای اصلی ساختمان بقعه به احتمال قوی مربوط به قرن یازدهم و از آثار دوره صفوی بوده و تزئینات و ایوان شرقی رواق فعلی آن توسط میرزا کاظم‌خان نظام‌الملک در سال ۲۷۴ قمری صورت گرفته و گنبدی بزرگ بر فرازآن و ایوانی هم در شمال حرم احداث شده است. در سال‌های ۱۳۲۹ و ۱۳۷۸ شمسی تعمیر و مرمت بسیار عالی و دقیق به ویژه در داخل حرم این بقعه صورت پذیرفته است.

    متن گفتگوی اختصاصی حجت الاسلام جواد علیرضایی با ماهنامه سلام ری به شرح زیر است که خواندنش خالی از لطف نیست.

     

     

    چه شد گذر شما به مدیریت آستان امامزاده عبدالله (ع) افتاد؟ انتخاب بود یا یک اتفاق؟

    ما بزرگ‌شده شهرری و ارادتمند بقاع متبرک فرزندان حضرت زهرا(س) هستیم؛ به ویژه حضرت امامزاده عبدالله(ع) که ما در محله‌ی ایشان بزرگ شدیم؛ لذا محبت به این آستان و اینکه ما بچه محل این آقا هستیم و توفیقی که خداوند حاصل کرد و پذیرشی که این سید والامقام داشت حوزه خدماتمان در سال‌های اخیر در این مکان مقدس قرار گرفت.

    لطفا امامزاده عبدالله(ع) را برای ما معرفی کنید؟

    نام این امامزاده بزرگوار حسین و کنیه‌شان ابوعبدالله است. نسب شریف ایشان با پنج واسطه به حضرت امام سجاد(علیه السلام) می رسد. در شجره نامه ایشان نسب مطهرشان اینگونه ذکر شده است: ابوعبدالله حسین ابن عبدالله أبیض ابن عباس، ابن عبدالله شهید ابن الحسن الأفطس، ابن علی الأصغر، ابن امام همام حضرت سید سجاد(ع). مطابق آنچه از تاریخ زندگی این سید والامقام به ما رسیده است، ایشان در کنار شرافت سیادت و اتصال به خاندان نورانی وحی، عالم و ملجأ و محل رجوع مردم بودند، در سال ۲۸۵ هجری قمری به دستور نایب دوم حضرت صاحب الزمان(عج) و تأکید والد عالم و محدث خودشان جناب عبدالله أبیض برای ترویج معارف بلند اهل بیت به ری تشریف می‌آورند. ایشان ۳۴ سال زعامت شیعیان ری و تبلیغ معارف اهل بیت در این شهر را برعهده داشتند و نتیجه آن بیداری مردم زمان خود می‌شود.

     

    این آستان، خدمات خود را در این سالها، به اقشار مختلف عرضه کرده است. یک کمی این را توضیح بدهید و بگویید که برای مراقبت و نگهداشت این سرمایه های اجتماعی چه راهبردی داشتید و چقدر موفق بودید؟

    بقاع متبرک در کشور به‌منزله‌ی پادگان‌هایی برای پرورش نیروهایی مفید برای امام زمان(عج) به حساب می‌آیند و باید به درد دین و اسلام عزیز بخورند با این نگاه به این بضاعت نگریسته شد؛ بنابراین وارد حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی شدیم. از جمله اینکه آستان نورانی امامزاده ابوعبدالله(ع) بالغ بر ۱۵ هکتار است و این ۱۵ هکتار باید فرصتی برای تبلیغ اسلام عزیز و معارف بلند اهل بیت باشد. ما اینجا ۲۲ صحن یا حیاط‌مزار داریم که با رعایت حرمت قبور مؤمنین و مؤمنات مدفون در این حرم شریف، بهسازی، اصلاح و مرمت شد و آن حیاط‌مزارها تبدیل به صحن‌های کارآمد شدند. ما از این بضاعت فراموش شده در راستای ایجاد اشتغال برای نوامیس مسلمین و بانوان جوانی که سرپرست خانوار هستند، استفاده و نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ متر فضای اشتغال در راستای کار آفرینی در صحن سیدالشهدا(ع) به اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار اختصاص یافته است که شامل کارگاه های خیاطی، چرم دوزی، قند تزئینی مشغول فعالیت هستند.

    در مورد کار خاصی که برای توان یابان ذهنی انجام دادید هم اگر نکته ای هست، بفرمایید.

    سرای امید مرکز توانبخشی «فرزندان امامزاده عبدالله (ع)» در صحن امام هادی(ع) آستان مقدس امامزاده ابوعبدالله(ع) تاسیس شده که قریب به ۴۰۰ توان یاب ذهنی، سندرم داون، اوتیسم در گروه های سنی مختلف از امکانات این کارگاه در رشته های عروسک سازی و سفال و دیگر هنرهای دستی آموزش زیر نظر مربیان مجرب و کارآزموده در سطح شهرستان ری آموزش می بینند.

     

    کمی هم در مورد خادمان افتخاری آستان در حوزه درمان بگویید.

    بله تعدادی خادمین افتخاری در حوزه‌ی درمان داریم که خداوند توفیق حاصل کرد که نزدیک به یک سال در خدمت این خادمین هستیم. آنها در آستان حاضر و طی اردوهای مختلف به خدمت‌رسانی در زمینه‌ی حل مشکلات و بیماری‎‌های دهان و دندان مشغول هستند. اخیرا هم خداوند به ما توفیق حاصل کرد تا در اسفندماه سال گذشته یعنی چیزی در حدود ۹ ماه قبل اینجا کلینیک دهان و دندان را ایجاد کردیم و یونیت‌ها و ابزار مختلف دندانپزشکی در این مکان و در آستان موجود است و به صورت متمرکز هفته‌ای دو روز مشغول خدمت‌رسانی هستیم و ان شاالله تا کمتر از یک ماه آینده این خدمات به صورت مستمر و روزانه به مؤمنین ارائه می‌شود‌ که در این خصوص گروه جهادی شهید شاطری همکاری مجدانه‌ای با این آستان دارد.

     

    برنامه های فرهنگی آستان در چند دسته اصلی و با چه لایه هایی، عملیاتی می شود و جوامع هدف شما کدام گروههای مردمی هستند؟

    برنامه های آستان در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و عمرانی و در سطوح مختلف در جریان است. این مهم از طریق سطح بندی فعالیت ها و با دریافت ضرورت ها و نیازهای جامعه در حوزه های ذکر شده انجام می شود به طور مثال مهم دیگری که باید در بقاع به آن توجه جدی بشود برگزاری مراسم شادی محبین اهل بیت در این مکان‌های نورانی و در کنار فرزندان حضرت زهرا(س)، به عنوان یک مهم اجتماعی و فرهنگی است، ما در کنار برگزاری مراسم‌های مذهبی شامل هیئت‌ها و سوگواری‌ها، مراسم شادی بدون گناه محبین اهل بیت را در آستان مهیا کردیم. بحمدالله خداوند این توفیق را عنایت کرد که در طول این سال‌های اخیر بالغ بر صد و هفتاد زوج جوان، جشن آغاز زندگی‌شان را در این آستان مبارک رقم زدند. آنها در شبی به یاد ماندنی و سرشار از نورانیت و پر از شادی ولی بدون گناه زندگی خود را از آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) شروع کردند.

    سامان دهی و سازمان دهی ساختار فرهنگی آستان در دوران شما با چه افقی، پی ریزی شد؟

    همانطور که عنوان شد با رجوع به سیره زندگی امامزاده عبدالله(ع) در زمان حیات مقدسشان که نسبت به انتقال صحیح معارف اهل بیت را مهندسی کردند و به مردم زمان خود منتقل نمودند اگر اکنون در قید حیات بودند دغدغه اصلی ایشان رفع مشکلات مسلمین و ترویج دین و اسلام عزیز بود بر همین اساس بضاعت عظیم امامزاده عبدالله(ع) و ۸ هزار و ۷۶۰ بقعه متبرکی که در ایران قرار دارد باید به ساماندهی لشکر آخرالزمانی امام زمان(عج) اختصاص یابد که ما با این دیدگاه و با این چشم انداز به حوزه های عمرانی و فرهنگی و اجتماعی ورود پیدا کردیم.

     

    آستان امامزاده عبدالله(ع) شهرری بدون شک امروز یک الگوی تشکیلاتی برای کار سازی و کادرسازی فرهنگی است. مهمترین یافته های تجربی شما برای تزریق به آستان های دیگر که تکثیر این مدل موفق در نقاط دیگر شود، چه چیزهایی می باشد؟

    امامزاده عبدالله(ع) تا پیش از این امامزاده‌ای بود که شاید از هر صدنفر اهالی شهرری انگشت‌شمار ده نفر آن را به درستی نمی‌شناختند ولی بحمدالله کاری که گروه پرتلاش مستقر در این آستان انجام داد و البته کاری که نگاه مستولی بر سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و همچنین مسئولین اداره‌ی اوقاف شهرستان ری انجام داد و نگاهی که نماینده‌ی محترم ولی‌فقیه حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی در این سازمان اشاعه کرد و به ما اجازه داد به این نگاه بپردازیم، الان کار به یک جایی رسیده است که غالب قریب به اتفاق همه‌ی رویدادهای داخل شهر، مبدأش امامزاده عبدالله(ع) و مقصد آن حرم شریف حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است مانند تشییع پیکر مطهر وزیر امور خارجه شهید ایران شهید حسین امیرعبداللهیان و حتی تجمعات انقلابی مردم که در مناسبت های مختلف شکل می گیرد.

     

    رتبه اول آستان امامزاده عبدالله شهرری در بین بقاع متبرکه کشور چگونه کسب شد؟

    در آبان ماه ۱۴۰۲ در جشنواره بزرگ سلاله و در سطح کشوری با بررسی ۴۸ داور، این انتخاب صورت گرفت و آستان امامزاده عبدالله(ع) در همه حوزه های شاخص، به عنوان رتبه برتر معرفی شد و این افتخار در بین ۸۷۳۶ بقعه کشور و در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، فعالیت های قرآنی و عمرانی به دست آمد.

     

    برای معرفی مشاهیر و مفاخر مدفون در آستان چه برنامه ای دارید؟

    تألیف دانشنامه مشاهیر و مفاخر مدفون در آستان امامزاده عبدالله (ع) را در دستور کار قرار دادیم که یک کار تخصصی برای معرفی مشاهیر و مفاخر مدفون در آستان امامزاده عبدالله(ع) است.

     

     از شخصیتهای شناخته شده مدفون در این آستان هم لطفا بگویید.

    در این گورستان افراد شناخته‌شده‌ای چون، نیما یوشیج، عمادالکتاب، یدالله سحابی، عبدالحسین تیمورتاش، سردار شرفی بدر، خاندان مفخم، دانشجویان ماجرای ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (مهدی شریعت‌رضوی، احمد قندچی، مصطفی بزرگ‌نیا) و دیگر بزرگان مدفون هستند. همچنین بزرگ‌ترین منجم تهران شیخ حبیب‌الله عراقی، ابوالقاسم ملکی شاعر، وحید دستجردی شاعر، عبدالحمید ملک الکلامی از خوشنویسان و استاد عماد الکتاب خوشنویس در این مکان دفن هستند که بیشتر تدفین مشاهیر مربوط به سال ۱۲۸۵ به بعد بوده است.

     

    لطفا اشاره ای هم به وضعیت قبور امامزاده داشته باشید؟

    در حال حاضر بیش از ۱۳۰ هزار قبر در این امامزاده وجود دارد و در تلاش هستیم تا با نهایت احترام با قبور مشاهیر و بزرگان برخورد شود و بر حفظ و مرمت آثار به‌جامانده از مشاهیر تأکید ویژه داریم.

    نویسنده: میثم خوشی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *