×
×
خبرخوان شهر و روستا

ساختن شهر مدرن با اجرای دقیق طرح جامع و طرح تفصیلی
شهردار وعده های صادق و شهریار کهریزک

  • کد نوشته: 1599
  • ۱۷ شهریور
  • شهردار کهریزک در گفتگوی اختصاصی با ماهنامه سلام ری به ارائه توضیحاتی پیرامون اجرای طرح تفصیلی و طرح جامع در این شهر پرداخت.
    شهردار وعده های صادق و شهریار کهریزک
  • به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر ری،  علی کلهر با تاکید بر اینکه برای ساختن شهر زیباتر باید به اطلاعات و داده های بیشتری دسترسی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: طرح‌های شهرسازی هر شهرداری در دو عنوان طرح جامع و طرح تفصیلی تعریف می شود.

    وی افزود: طرح جامع یعنی در حقیقت اگر بخواهیم شهر را به عنوان یک کالبد وجودی مثل انسان در نظر بگیریم، این طرح به عنوان شاهرگ‌های بدن انسان عمل می‌کند یعنی اصل کار در طرح جامع این است که ما بتوانیم برنامه‌های کلی و سرانه‌های کلی شهر را بر اساس استانداردهای لازم و برای ساختن یک شهر پویا از نظر سرانه‌های خدماتی و موضوعات مرتبط با یک شهر زنده در نظر بگیریم و نهایتاً به تصویب برسانیم.

    شهردار کهریزک ادامه داد: تاسیس شهرداری و رسمیت آن در سال ۱۳۸۰ بوده، یعنی ۲۳ سال پیش و غالباً هر شهر تازه تاسیسی، زمان می‌برد برای اینکه طرح جامع آن تصویب بشود و هر شهری که می‌خواهد یک برنامه مدون داشته باشد، ابتدا طرح جامع آن شهر تهیه می شود.

    وی اضافه کرد: طرح جامع، سیاست کلی شهر است یعنی همه ابعاد شهر را در کل می‌بیند و این کلیت به این صورت است که رشد جمعیتی را تا ۱۰ سال آینده محاسبه کرده و برای افق ۱۰ تا ۱۵ سال آینده برنامه‌ریزی می‌کند.

    علی کلهر خاطرنشان کرد: طرح جامع در نهایت، نقشه کلی شهر را ترسیم می‌کند که چه اندازه فضای ورزشی، چه اندازه فضای سبز، چه اندازه فضای خدماتی‌و مسکونی با توجه به مولفه‌های مختلفی که تاثیرگذار هستند، باید ایجاد شود و این طرح توسط مشاور تهیه می شود و نهایتاً توسط شورای عالی مسکن و شهرسازی به تصویب می‌رسد.

    وی با اشاره به اینکه طرح جامع شهر کهریزک در اواخر سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد و قطعاً به روز شدن این طرح، می‌تواند خیلی به توسعه شهر کمک کند، تصریح کرد: مهمترین موضوع بعد از ابلاغ طرح جامع این بود که ما الحاق به محدوده داشتیم برای توسعه، یعنی افق ۱۰ تا ۱۵ سال آینده رو دیدند و قسمتی از حریم اضافه شد و قطعاً به تناسب کمبود سرانه‌هایی که در طرح تفصیلی و طرح جامع قبلی وجود داشت، آن کمبودها را بررسی و جبران کردند.

    شهردار کهریزک افزود: با کمک مشاور تلاش کردیم که سرانه‌ها را بتوانیم در نقاط مختلف شهر و در دسترس شهروندان قرار دهیم.

    وی گفت: فضای سبز یکی از قسمت‌هایی بود که ما در شهر با کمبود مواجه بودیم که خوشبختانه الان وضعیت بهتر شده است. البته همان طور که می‌دانید کهریزک در واقع شهر منفصلی هست و نسبت به سرانه رشد جمعیتی در محلات مختلف، این افزایش ایجاد شد.

    علی کلهر با تاکید بر اینکه سرانه ورزشی شهر کهریزک ۳۰ درصد کسری داشت، خاطرنشان کرد: حدوداً ۱۰ درصد از این کسری را توانستیم پوشش بدهیم و این یعنی از آن کسری ۳۰ درصد، ۱۰ درصد را جبران کردیم. ما الان شروع کردیم پروژه اول را و احداث خانه کشتی و خانه ورزش‌های رزمی‌ در مساحت حدود ۳ هزار متر را کلید زدیم. و احداث یک مجموعه ورزشی به متراژ یک هزار و ۹۰۰ متر، در محله‌ای به نام مسکن مهرون به عنوان یک کلونی جمعیتی که بافت مسکونی در آن افزایش یافته، در دستور کار قرار گرفته است و این باعث می شود که درصدی از کمبود سرانه را جبران کنیم.

    وی اضافه کرد: در بحث فرهنگی هم کمبود داشتیم که یک خانه فرهنگ و فرهنگسرای مناسب را در قسمتی که الان تقریبا ساخت و سازهای ما تمام شده و محله مسکونی در آنجا تقریبا شکل گرفته و نیاز به این مرکز فرهنگی حس می شود، احداث خواهد شد و این ها جزو پروژه‌هایی است که ما تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسانیم.

    شهردار کهریزک ادامه داد: تلاش ما و مشاور طرح جامع این بود که کمبودها را به بهترین شکل جبران کنیم و یک ریل گذاری مطلوب برای توسعه شهر ایجاد شود.

    علی کلهر در ادامه با تشریح طرح تفصیلی، اظهار کرد: این طرح بر سه پایه است، اول طرح تفصیلی پایه که کل طرح جامع را بررسی می‌کنیم، بعد طرح تفصیلی موضعی که یک قسمتی را در بافت‌های تعریف شده بررسی خواهیم کرد و به تصویب می‌رسد و سوم هم طرح تفصیلی موضوعی است مثل طرح تفسیری موضوعی حمل و نقل شهری و این مواردی که بتوانیم برای یک موضوع در شهر بررسی کنیم و این هم تقریبا همپایه طرح جامع است.

    وی خاطرنشان کرد: قطعاً طرح تفصیلی تا وقتی که طرح جامع تهیه نشود قابلیت اجرا ندارد پس ما هر وقت طرح جامع را بازنگری می‌کنیم بلافاصله باید طرح تفصیلی را هم بازنگری کنیم، چون وقتی طرح جامع به روز می شود یا ۱۰ سال یا ۱۵ سال، وقتی این تعریف می شود قطعاً طرح تفصیلی می آید و بر روی همان افق شروع می‌کند نسبت به نکته‌های ریز و ریزتر نسبت به طرح جامع، بحث می‌کند.

    علی کلهر تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم در طرح تفصیلی، این بود که معابر شهر را برای تردد روان وسایل نقلیه آماده کنیم که قطعاً موجب آسایش خاطر برای مردم خواهد شد.

    شهردار کهریزک ادامه داد: کمیته نما را تشکیل دادیم برای اینکه بتوانیم با اقلیم و شرایط شهر کهریزک، یک نمای متناسب فرهنگی، ملی، مذهبی و با نگاه مردم در این اقلیم داشته باشیم که ان شاء الله یکی از موضوعاتی که داریم این است که تجربه های اشتباه طرح تفصیلی از گذشته را حتماً با کمک مشاور رفع کنیم و البته با مشاور هم مشورت کردیم و اطلاع دادیم که این شرایط را برای دوره جدید افق طرح تفصیلی نداشته باشیم تا مردم یک آرامشی داشته باشند و قطعاً فضاهایی که جدیداً الحاق شده، به ساختن یک شهر مدرن کمک خواهد کرد.

    وی اضافه کرد: ان شاء الله باغ شهرداری را به یک فضای سبز زیبا برای استفاده مردم تبدیل خواهیم کرد و در کنار آن، یک فضای ورزشی و طرح گسترش پارک بانوان را اجرا خواهیم کرد.

    علی کلهر خاطرنشان کرد: طرح تفصیلی قاعدتاً و قطعاً برای ساختن شهر زیبایی است که مردم انتظار دارند پس قطعاً همه اقشار، چه سرمایه‌گذار و چه کسی که اینجا زندگی خواهد کرد از این طرح استفاده خواهد کرد و نفعی خواهد برد.

    وی اضافه کرد: مهمترین موضوع در طرح تفصیلی این است که سرانه‌ها درست اجرا می شود، سطح اشغال‌ها، پارک‌ها، فضای سبز، نمای بصری شهر، نماهای ساختمان، و در کل برای افق ۱۵ سال آینده‌ در قالب طرح جامع و طرح تفصیلی، کهریزک یک شهر ایده‌آل برای زندگی است و چرا می گویم ایده آل چون قطعاً ما رو به سمت توسعه خواهیم رفت.

    شهردار کهریزک اظهر کرد: به جای اینکه مردم و اهالی شهر برای استفاده از سرانه‌هایی که کمبود دارند به شهرهای دیگر و شهر تهران مراجعه کنند، قطعاً تلاش ما این است که با افقی که دیدیم و با جاذبه‌های گردشگری که شهر کهریزک دارد و خواهد داشت، از شهرهای همجوار تشریف بیاورند به شهر کهریزک و از این فضاها استفاده کنند.

    علی کلهر تصریح کرد: امروز من به عنوان کسی که طرح جامع و طرح تفصیلی را می دانم و در حال بررسی و اجرا هستم، ان شاء الله به آن شهر ایده آل و آرامش بخش برای شهروندان خواهیم رسید اما چیزی که خیلی مهم است، مشارکت مردم برای اجرای این طرح می باشد یعنی مردم باید به شهرداری اعتماد کنند تا طرح تفصیلی اجرا شود و اگر همراهی مردم در همه زمینه‌ها وجود داشته باشد، سرعت رو به رشد شهر کهریزک بر پایه نقشه راهی که تا ۱۵ سال آینده به عنوان طرح جامع و طرح تفصیلی تهیه شده، بیشتر می شود و ما به افق زودتر می‌رسیم که شاید تا ۱۰ سال آینده به آنچه که برای ۱۵ سال پیش بینی شده برسیم اما باز تاکید می کنم به شرط اینکه مردم کنار شهرداری باشند، موضوعات و قوانین را رعایت کنند.

    نویسنده: فاطمه ممیوند(میری)
    منبع: ماهنامه سلام ری

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *