×
×
خبرخوان شهر و روستا

تنظیم سند آمایش برای تحولات و پیشرفت تاریخی 
گفتگوی اختصاصی با معاون برنامه ریزی و توسعه منابع فرمانداری ویژه شهرستان ری

  • کد نوشته: 1565
  • ۱۵ شهریور
  • معاون برنامه ریزی و توسعه منابع فرمانداری ویژه شهرستان ری برای اولین بار در گفتگوی اختصاصی با ماهنامه سلام ری، از انجام مراحل تنظیم سند آمایش سرزمینی شهرستان خبر داد.
    گفتگوی اختصاصی با معاون برنامه ریزی و توسعه منابع فرمانداری ویژه شهرستان ری
  • به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر ری، امین بابایی با تاکید بر اینکه آمایش سرزمینی به معنای ارزیابی نظام مند سرزمینی است، خاطرنشان کرد: این سند بر اساس مؤلفه‌های مهم همچون جمعیت، سرمایه و منابع طبیعی تنظیم خواهد شد.

    وی افزود: متاسفانه شهرستان ری در ادوار گذشته با شاخص نظام‌مند ارزیابی آمایشی حرکت نکرده و نظام اداری با شرایط روزآمد یا با اصل توسعه یافتگی همراه نبوده است. 

    معاون برنامه ریزی و توسعه منابع فرمانداری ویژه شهرستان ری اضافه کرد: برای تنظیم سند آمایش، یک طرح مطالعاتی سه ماهه صورت گرفته و شخصیت‌هایی در این کارگروه قرار گرفتند که هر کدام از این بزرگواران، صاحب نظر و دارای جایگاه ویژه‌ای در حوزه برنامه‌ریزی استان تهران می باشند و تیمی ۱۱ نفره با مدرک دکترای برنامه ریزی برای تحقق این سند انتخاب شده که خوشبختانه یک قرارداد فنی و تخصصی با مجموعه این تیم و دانشگاه تهران ثبت گردید.

    وی اظهار کرد: طرح مطالعات در دو پهنه غرب و شرق حوزه سرزمینی شهرستان ری به اجرا در آمده که امید این را داریم در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان که با دبیری سازمان برنامه بودجه استان تهران و با ریاست فرماندار ویژه شهرستان ری است، دامنه برنامه‌های مدون شهرستان نیز تشریح شود و در بخش پایانی دستور کار کمیته برنامه، شناساندن فعالیت آمایش سرزمینی ری انجام خواهد شد که می‌تواند خیلی اثربخش باشد.

    امین بابایی ضمن اشاره به اینکه در نظام توسعه، تعریف این مقوله بسیار حائز اهمیت است که شما با برنامه‌ریزی به اهداف تعریف شده خود به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دست پیدا خواهید کرد، افزود: خب شهرستان ری، یک سری زیرساخت‌ها دارد و یک سری امتیازات و قابلیت‌ها دارد که باید بتوانیم این ها را طی یک برنامه شاخص و با افق و چشم انداز مطلوب به سرانجام برسانیم به نحوی که رفتارهای سلیقه‌ای در دولت‌های مختلف و در نگاه‌های سیاسی خاص، تاثیری در این فرایند نداشته باشد.

    معاون برنامه ریزی و توسعه منابع فرمانداری ویژه شهرستان ری خاطرنشان کرد: من در یک نگاه کلی اگر بخواهم بگویم این است که جمعیت شهرستان ری بیش از یک میلیون نفر است ولی در باورهای مدیریتی سطح کلان استان، شهرستان ری را فقط شهرری می‌بینند و در یک پلن منطقه‌ ۲۰ ارزیابی می شود، این بدین معنی است که برنامه‌ریزی ها برای شهرستان ری به صورت درست انجام نشده که مفهوم باشد چه اتفاقاتی می‌خواهد رقم بخورد، چون برنامه‌ریزی خوبی صورت نگرفته و الان ما شهرستان ری را با یک پهنه ۲ هزار و ۲۷ کیلومتر مربعی و با ۵ بخش و شش شهر باید برنامه‌ریزی و آنالیز بکنیم که این اتفاقات به شایستگی در حال انجام شدن است.

    وی ادامه داد: شهرستان ری قبل از تحقق این سند بدون ریل گذاری حرکت می کرد و بعد از اجرای سند آمایش سرزمینی دارای ریل گذاری می شود که لوکوموتیوش روی یک خط مستقیم و یکنواخت با یک نظام برنامه‌ریزی حرکت خواهد کرد و هر مدیری با هر ساختار و سلیقه ای، باید اعتبارات حوزه شهرستانی را به این سمت و سو هدایت بکند.

    امین بابایی گفت: برای این موضوع اگر بخواهم مثال بزنم، این می شود که یک مدیر می آید و تفکرات نظام بهداشتی دارد، بعد می گوید من حوزه بهداشت شهرستان را ارتقا می دهم و چند پروژه را بر اساس برنامه توسعه، برنامه‌ریزی می‌کند و چون به این حوزه علاقه دارد، پیگیر تجهیز بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها می شود که چند پروژه را کلید می‌زند و بعضی ها هم نیمه کاره باقی می‌ماند و بعد جابجایی مدیریتی که صورت می‌گیرد، مدیر بعدی می آید و می گوید که تفکرم ارتقای سیستم آموزشی شهرستان است و می‌خواهم سیستم آموزشی را تقویت کنم که بر اساس کمبود فضای آموزشی و افزایش نرخ دانش آموزی، تمام تمرکزم روی سیستم آموزشی معطوف می شود.

    وی اظهار کرد: در سند آمایش سرزمینی، افق ۲۵ ساله را ارزیابی ی کنیم یعنی تا سال ۱۴۲۸ شرایط ری چیست و اگر شاخص هر سال را، ۲ درصد رشد جمعیتی قرار بدهیم و همچنین طرح ورود جمعیت یعنی به صورت مهاجرت پذیر یا مهاجرت فرست را آنالیز کنیم، خیلی راحت می توان گفت که برای آینده ری باید چه کار کرد و چقدر فضای آموزشی لازم داریم، چه مقدار فضای بهداشتی لازم داریم و چه پروژه‌هایی را می‌توانیم متمرکز داشته باشیم.

    امین بابایی در پایان تصریح کرد: اگر این کار مهم در طول افق ۲۵ ساله طرح آمایش سرزمینی به صورت شایسته مدیریت بشود، شاهد تحولات بزرگ در شهرستان ری خواهیم بود که بسیار اثربخش در شرایط معیشتی مردم و زندگی مطلوب توأم با رفاه عمومی خواهد بود.

    نویسنده: فاطمه ممیوند(میری)
    منبع: ماهنامه سلام ری

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *