×
×
خبرخوان شهر و روستا

مدیرعامل آبفای منطقه ۶ تهران در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه مطرح‌ کرد
شهرستان ری قابلیت گسترش جمعیت و تامین آب شرب بیشتر را ندارد

  • کد نوشته: 1547
  • ۲۴ مرداد
  • مدیرعامل آبفای منطقه ۶ تهران با اشاره به مشکلات در مسیر تامین آب شرب برای مردم شهرستان ری گفت: ساخت و سازهای بی‌رویه و افزایش جمعیت در شهرهای تابعه، گسترش شهرک های صنفی و صنعتی، وجود چاه آب غیرمجاز بسیار پر تعداد، شبکه آبرسانی فرسوده و غیر اصولی برخی روستاها و انشعابات غیرمجاز در مسیر روستاها و حاشیه آنها، بخشی از این مشکلات است.
    شهرستان ری قابلیت گسترش جمعیت و تامین آب شرب بیشتر را ندارد
  • به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر ری، حسن حقیقی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه افزود: کشور ما در منطقه نیمه خشک و خشک جهان است و منطقه جنوب تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست که برای نمونه از قدیم دشت فشافویه به دشت طلایی معروف بوده ولی در حال حاضر به منطقه ای کم آب تبدیل شده است.

    وی ادامه داد: ساخت و سازهای بی‌رویه نیز درسالهای اخیر به شدت رشد پیدا کرده و شرایط تامین آب شرب در جنوب تهران را بحرانی تر کرده است.

    مدیرعامل آبفای منطقه ۶ تهران خاطرنشان کرد: گسترش شهرک های صنفی و صنعتی در ری و کشاورزی های که با آب غیرمجاز انجام می شود، باعث شده شرایط سفره های زیرزمینی شهرستان ری مطلوب نباشد، البته در جنوب تهران تعداد زیادی چاه آب غیرمجاز داریم که این موضوع به شدت به سفره های زیرزمینی آسیب زده است.

    حسن حقیقی افزود: یکی از مشکلات ما در این زمینه شبکه آبرسانی فرسوده و غیر اصولی برخی روستاهاست که به منظور جلوگیری از هدر رفت آب و ارائه خدمات مناسب‌تر به اهالی این روستاها، بازسازی شبکه آبرسانی فعلی با جدیت در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

    وی با اشاره به اینکه انشعابات غیرمجازی که در مسیر روستاها و حاشیه آنها کشیده شده از دامداری تا کشاورزی، مشکلات زیادی به وجود آورده که جمع آوری آنها نیز به راحتی امکان پذیر نبوده است و تعداد زیادی از این نوع انشعابات بعد از قطع، مجددا وصل شده اند، اظهار کرد: البته اخیراً با همکاری بسیار خوب دستگاه قضایی و عوامل نیروی انتظامی، تعداد زیادی از این نوع انشعابات در بخش‌های خاوران، مرکزی، قلعه نو و کهریزک شناسایی و به طور کامل قطع و جمع آوری شده‌اند.

    وی تصریح کرد: علاوه برشناسایی و قطع انشعاب غیرمجاز، اقدامات فنی دیگری در حال اجرا است که برای نمونه در شهر کهریزک، هشت منطقه را زون بندی و ایزوله کردیم تا با مقایسه میزان مصرف و تولید تا آخر تابستان، انشعابات غیرمجاز یا شکستگی احتمالی لوله ها در مسیر به شکل دقیق تری مشخص شود.

    مدیرعامل آبفای منطقه ۶ تهران افزود: امسال بارندگی در غرب تهران بیشتر از شرق بود و ما که از شرق تهران آب می گیریم درصورت عدم بارش مناسب در فصل پاییز و زمستان آینده با سختی روبرو خواهیم شد، بنابراین موضوع مدیریت مصرف در این منطقه اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

    وی گفت: وظیفه ما تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای مردم است و منابع ما سدها یا چاه ها است که در منطقه جنوب تهران آب شرب مردم در سال‌های گذشته همیشه از چاههای موجود تامین می شده و بعد از احداث سد ماملو و اضافه شدن آن به منابع زیرزمینی قبلی، کیفیت و کمیت آب بهتر شده و درحال حاضر از آب ماملو و چاه به صورت مختلط استفاده می کنیم.

    حقیقی در پاسخ به سوال خبرنگاران در زمینه مقایسه کیفیت آب شهرری با شمال تهران افزود: پارامترهای کیفی آب باید در محدوده استاندارد باشد که براساس نمونه برداری‌های روزانه توسط آزمایشگاه منطقه، کیفیت آب توزیعی در محدوده استاندارد قرار دارد.

    وی ادامه داد: فشار آب شمال و جنوب تهران خیلی تفاوتی ندارد و بیشتر جنبه روانی دارد اما کلا تعداد فشارشکن ها در شمال تهران به دلیل شیب منطقه بیشتر است.

    این مقام مسئول گفت: برای فشار آب شرب هم در تمام تهران توزیع به صورت هماهنگ صورت می گیرد البته مدیریت فشار آب در کل پایتخت انجام می شود که برای مناطقی که مشکل فشار دارند، نصب مخزن و پمپ به صورت استاندارد می تواند مشکل را تا حدود بسیار زیادی حل کند.

    وی در ادامه افزود: برای حل مشکل آب بخش کهریزک، مخازنی در کهریزک و باقرشهر در دست احداث داریم ولی سوال اساسی این است که با توجه به کمبود منابع تأمین آب، چرا باید مجوز ساخت ۶ یا ۷ طبقه در این مناطق داده شود وقتی زیرساخت تامین آب وجود ندارد.

    مدیرعامل آبفای منطقه ۶ تهران گفت: منطقه جنوب تهران به ویژه ری، قابلیت گسترش جمعیت و تامین آب بیشتر را ندارد و در حال حاضر در برخی مناطق کهریزک در شب مجبوریم فشار را کنترل کنیم تا تعادل ایجاد شود آبفای منطقه ۶ فقط ۴ برابر شهری مثل همدان مشترک آب شرب دارد.

    حقیقی اضافه کرد: روستاهای تابعه شهرستان ری از جمله توتک در بخش خاوران که مشکلات آبی دارند به قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) معرفی شده اند تا ان شالله این مشکلات به صورت اساسی و کشوری حل شوند.

    وی در مورد انشعابات کارواش ها در سطح شهرستان ری نیز گفت: تمام کارواش ها به صورت مستمر نظارت می شوند و حق استفاده از آب شرب ندارند، اگر کارواشی هم از چاه غیرمجازی استفاده کند، حتما برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت و همچنین مدیریت شهری برای آبیاری فضای سبز، معمولاً از چاه‌های غیر قابل شرب و آب خام استفاده می‌کند.

    بنابراین گزارش، شرکت آب و فاضلاب منطقه ۶ تهران به جمعیت بالغ بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که در محدوده مناطق ۱۵،۱۶،۱۷،۱۹،۲۰ شهرداری تهران و شهرهای قیامدشت، باقرشهر،کهریزک، حسن آباد فشافویه و ۷۲ روستای جنوب تهران ساکن هستند، خدمات ارائه می دهد.

    نویسنده: میثم خوشی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *